Leren, bijblijven, ontwikkelen, en opleiden

Amaliazorg vindt het belangrijk dat haar medewerkers zich blijven ontwikkelen. We zijn ervan overtuigd dat dit noodzakelijk is voor de medewerker van de toekomst. Flexibiliteit, van meerdere markten thuis zijn; het biedt gewoonweg meer kansen in de veranderende zorg. Daarnaast is het ook leuk om jezelf te ontplooien. Je kunt veel meer dan je denkt! Wij hebben een gedegen scholingsplan en bieden je volop ontwikkelmogelijkheden.

Wij zijn ervan overtuigd dat jouw persoonlijke ontwikkeling, de ontwikkeling van je team waarin je werkt en het doorontwikkelen van je vakkennis bijdraagt aan jouw werkgeluk. En dat vertaalt zich weer door in het welzijn van de bewoners. Daarom leren en verbeteren we bij Amaliazorg elke dag ‘van en met elkaar’. We werken hard om leren en verbeteren te bevorderen en daarmee de talenten van medewerkers, teams en vrijwilligers te stimuleren.

Beste leerwerkplek

We zetten zoveel mogelijk leervormen in om aan te sluiten bij ieders leerstijl. We geloven dat de werkvloer de beste leerwerkplek is. Dit kan door een collega te helpen of te coachen, een tip te vragen, feedback te geven, artikelen te lezen en tijd te nemen om te reflecteren over de zorg en dienstverlening aan de bewoner. Natuurlijk zetten we ook in op coaching en feedback en op scholing in de vorm van e-learning bijvoorbeeld om meer te weten te komen over bijvoorbeeld dementie en BIG-handelingen voor verzorgenden en verpleegkundigen. Ook bespreken we leermomenten in een teamoverleg en gebruiken we leeractiviteiten in klassikale vorm. Daarnaast zijn er binnen Amaliazorg medewerkers met een specifiek aandachtsgebied zoals BIG-scholing, hygiëne, ergo of wondzorg. Zij delen hun vakkennis, vakbekwaamheid en professionaliteit met collega’s en studenten. En we hebben een praktijkopleider en een opleidingsfunctionaris in dienst. Je merkt wel. We vinden het belangrijk om bij te blijven.

Leerplaatsen (BBL)

We investeren in de doorstroom van collega’s naar een ander of hoger kwalificatieniveau. Daarom leiden we jaarlijks een flink aantal collega’s op tot bijvoorbeeld verpleegkundige niveau 4, verzorgende niveau 3 of helpende niveau 2. Onze collega’s werken een aantal dagen per week bij Amaliazorg en volgen daarnaast een dag per week een opleiding in het mbo. Dit heet een Beroepsbegeleidende leerweg (BBL). Wij kunnen dit bieden, omdat Amaliazorg een erkend leerbedrijf is. Elke leerling heeft een werkbegeleider die het aanspreekpunt is op de afdeling. We bieden mogelijkheden voor medewerkers om intern door te stromen via een BBL-opleidingsplaats. Ook voor externen zijn er regelmatig BBL-vacatures. Genoeg mogelijkheden dus om intern door te stromen.

Stageplaatsen

Stagiaires heten we van harte welkom! Je kunt bij Amaliazorg een leuke en leerzame stage of een afstudeeropdracht uitvoeren. Stagiaire zijn bij Amaliazorg betekent leren in een bijzondere omgeving met een unieke werksfeer, waar nog tijd is voor persoonlijke aandacht en zorg. Stageplaatsen in de zorg (Beroepsopleidende Leerwerg ofwel BOL) worden in principe rechtstreeks ingevuld via de scholen. Voor overige stagemogelijkheden en afstudeeropdrachten kun je ons een motivatie per mail sturen. Vermeld op welk gebied je wilt stagelopen of afstuderen en op welke locatie je dat wilt doen. Sluit altijd een cv bij.

'Het is spannend om terug naar school te gaan, maar het valt 100% mee.'

'Het is spannend om terug naar school te gaan, maar het valt 100% mee.'

Tessa de Rooij is in februari 2017 gestart met de opleiding tot verzorgende. Daarvoor werkte zij al 29 jaar als facilitair medewerkster bij Amaliazorg.

Scholing Belevingsgericht werken

Belevingsgericht werken Amaliazorg

We scholen alle medewerkers in belevingsgericht werken en omgaan met onbegrepen gedrag bij mensen met dementie. Belevingsgericht werken vermindert onbegrepen gedrag of voorkomt het zelfs. Tijdens de scholing verdiepen we ons in de belevingswereld van mensen met dementie en in de mogelijkheden om zorg, welzijn en wonen voor elke bewoner af te stemmen op de persoonlijke levensgeschiedenis, gewoontes en behoeften. Maar belevingsgericht werken doen we elke dag. Daarom vinden we het belangrijk dat medewerkers en teams zelf vorm en inhoud geven aan belevingsgericht werken in de praktijk om het bewonersgeluk te bevorderen.